اخبار سککوک

کارت‌های اعتباری از شدت چاپ پول می‌کاهد

نماینده سابق مجلس گفت: کارت‌های اعتباری علاوه بر اینکه از حجم نقدینگی می‌کاهد، از شدت چاپ پول هم خواهد کاست.

به گزارش اخبار بازار ایران، سهیلا جلودارزاده با مهم توصیف کردن طرح کارت‌های اعتباری اظهار داشت: به کارت‌های اعتباری در ایران خیلی اهمیت داده نشده و اگر از اهمیت و نقش این نوع کارت‌ها اطلاعات کاملی در اختیار مردم بود، قطعاً مردم ترجیح می‌دادند از کارت‌های اعتباری برای خرید کالا یا هر چیز دیگری استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: مردم اگر بدانند که کارت‌های اعتباری چه مزایایی دارد، قطعاً از این کارت‌ها استفاده خواهند کرد. در اکثر کشورها مردم اقلام ضروری و کالاهای اساسی را با کارت‌های اعتباری خریداری می‌کنند و بعد از چند ماه آن مبلغ را به بانک باز می‌گردانند. به عبارت بهتر کارت‌های اعتباری تسهیلاتی است که بانک با بهره بسیار کم در اختیار دارنده کارت قرار می‌دهد تا در صورت کمبود نقدینگی در اختیار، کالای ضروری خود را خریداری کند و بعد از مدتی به دولت آن اعتبار را بازگرداند.

نماینده سابق مجلس گفت: متأسفانه به دلیل فقدان این کارت در اختیار خانواده‌ها، بارها مشاهده شده سرپرست خانواده برای تأمین مایحتاج یا خرید یک کالا مجبور می‌شود با بهره بسیار بالا وام دریافت کند یا اینکه خرید قسطی با بهره بسیار زیاد انجام می‌دهد و یا اینکه از دوست و آشنا در شرایط کنونی استقراض می‌کند، اما اگر کارت اعتباری در اختیار خانواده‌ها باشد مایحتاج و کالای ضروری را بدون نیاز به ضامن و بدون هیچ چالش دیگری خرید می‌کنند و طی یک زمان‌بندی منظم و مشخص اعتبار مصرف‌شده را باز می‌گرداند.

جلودارزاده معتقد است که باید نرخ کارمزد یا بهره کارت‌های اعتباری به نحوی باشد که مردم برای دریافت این کارت‌ها تمایل از خود نشان دهند؛ در غیر این صورت مردم از کارت‌های اعتباری استفاده نخواهند کرد و از سوی دیگر باید بانک‌ها در خصوص مزایای کارت‌های اعتباری از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنند و مردم را با مزایای کارت‌های اعتباری بیشتر آشنا سازند.

وی با بیان اینکه برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تورم باید ابزارهای آن را فراهم کرد و قطعاً کارت‌های اعتباری علاوه بر اینکه از حجم نقدینگی می‌کاهد، از شدت چاپ پول هم خواهد کاست و به تبع آن تورم را کنترل و فشار اقتصادی بر خانوارها را کمتر می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن