اخبار سککوک

نقش پلتفرم سککوک در راهکار نشان اعتباری

اوایل مرداد ماه، راهکار «نشان اعتباری» به عنوان یکی از پروژه‌های مرتبط با «سککوک» و در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد هوشمند، در بانک ملی رونمایی شد. با استفاده از پلتفرم سککوک و راهکار نشان اعتباری حالا همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام می شود. در همین راستا عصربانک با فردوس باقری، مدیرعامل سککوک درباره جزئیات این پروژه گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

نقطه ارتباط سککوک و نشان اعتباری چیست؟

باقری: برای تشریح این ارتباط باید ابعاد پلتفرم سککوک را از یک نگاه کلی بررسی کرد. سککوک یک پلتفرم آنلاین تامین مالی زنجیره تامین است که با دانش کاملا بومی در حال ارائه بستر خدمت تامین مالی از ابتدای زنجیره تولید مواد اولیه تا سفره مصرف کنندگان است. از جمله زیرساخت‌های سککوک می‌توان به بستر برات، تمبر، سفته و در کل اسناد تجارت الکترونیکی اشاره کرد که در سال‌های اخیر بر اساس قانون تجارت الکترونیک آماده سازی و از طریق بانک‌های کشور در اختیار اعضای آن قرار گرفته است.

با شیوع کووید – ۱۹ و بحرانی شدن شرایط بهداشتی، نیاز به ارائه خدمات غیر حضوری بیش از پیش اهمیت یافت. که این خدمات غیرحضوری پس از مصوبات ویژه‌ ستاد ملی مدیریت کرونا جنبه الزام قانونی یافته و با توجه به زیرساخت‌های از پیش آماده شده در سککوک امکان ارائه سریع سرویس «نشان اعتباری بانک ملی» به عنوان یکی از پروژه‌های مرتبط با «سککوک» فراهم و در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد هوشمند، از تمبر دیجیتال، برات و سفته الکترونیک رونمایی شد.

آیا سرویس نشان اعتباری منحصر به بانک ملی است؟

باقری: خیر، بانک ملی ایران قصد ندارد سرویس نشان اعتباری را به طور انحصاری در اختیار داشته باشد و به همین خاطر بسترهای لازم را برای استفاده سایر پلفترم‌ها از این سرویس فراهم کرده است.

آیا خدمات سککوک به نشان اعتباری محدود به اسناد تجاری الکترونیکی است؟

باقری: زیرساخت‌های سککوک امکان جلوگیری از نشت نقدینگی از چرخه (cash out) تامین مالی را فراهم کرده است. از جمله این نوع زیر ساخت‌ها، کارت اعتباری الکترونیکی است که می توان به عنوان تحولی در شبکه بانک ملی از آن یاد کرد. سککوک آغازگر طراحی این خدمت است و بسترهای لازم برای پذیرش این کارت‌ اعتباری در فروشگاه‌های متعددی فراهم کرده است.

مدل تامین مالی سککوک در زنجیره‌های تولید کالا و خدمت، منافع متنوعی برای بانک‌ها و مشتریان آنها به همراه داشته است. از جمله این دست منافع ارائه زیرساخت حذف پول نقد در روند تامین مالی را می‌توان نام برد.

بانک ملی از طریق کدام زیرساخت‌ها توانسته بسترهای لازم برای استفاده از «سرویس نشان اعتباری» را فراهم کند؟

باقری: بانک ملی از طریق بهره‌گیری از سککوک، زیرساخت‌های مربوط به امضای دیجیتالی و احراز هویت آنلاین را فراهم کرده است. ما توانستیم از نهاد قانونگذار مصوبات ویژه مربوط به آنها را اخذ کنیم. پیاده‌سازی سفته، تمبر الکترونیکی و قرارداد دیجیتال از دیگر اقدامات بانک ملی در این  مسیر است.

همچنین با توجه به زنجیره تامین مالی سککوک، بانک اقدام به ساماندهی زنجیره تولید کالا و خدمات کرده و در نتیجه توانسته اعتماد فروشندگان را نسبت به بازپرداخت دیون ایجاد شده در برنامه‌های ارائه تسهیلات جلب کند. برای مصرف کنندگان نیز امتیازات ویژه‌ای مانند مهلت زمان تسویه بدهی بدون دریافت سود اختصاص داده است.

بدون شک، فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری مردم می‌تواند منجر به گسترش خدمت کارت اعتباری شود. در سال‌های گذشته تمامی بانک‌ها محصول اعتباری ارائه کرده اند اما کمتر بانکی به این محصول نگاه شرکت محوری دارد.

سایر بانک‌ها چگونه می‌توانند از پلتفرم سککوک استفاده کنند؟

باقری: برای گسترش استراتژی تامین مالی با نگاه زنجیره‌های B2C و B2B باید نگاه به اقتصاد کشور، یک نگاه ملی گرایانه باشد، فارغ از اینکه مالکیت بسترهای فراهم شده متعلق به کدام نهاد است و ارائه دهندگان و بهره برداران خود را ملزم به این نوع نگرش کنند. در بانک ملی این راهبرد نهادینه شده است. پیش از این بانک ملی نقش توزیع کننده اسناد تجاری کاغذی را بر عهده داشت امروز نیز این بانک توزیع کننده الکترونیکی اسناد تجاری در سطح کشور خواهد بود. معضلاتی که سال‌ها در کشور حل نشده است را می‌توان با این دید رفع کرد. پروژه نشان اعتباری طی سه سال به ثمر رسید و در هفته‌ اولی که راه‌اندازی شد توانست ۱۷۰۰ فقره تسهیلات به متقاضیان ارائه دهد. همچنین در این مدت ۶ هزار امضای دیجیتال از طریق این خدمت صادر شده است. در حال حاضر امکان ارائه تسهیلات خرد در اپلیکیشن ایوا فراهم است.

 

منبع
https://asrebank.ir/143663/
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن