اخبار سککوک

شیوه‌های نوین برقراری ارتباط، فعالان اقتصادی را كارآمد می كند

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایطی که تلاطم‌های اقتصادی بیشترین فشار را بر فعالان اقتصادی وارد کرده، فراهم کردن مقدمات و بستر لازم برای پوشش دادن نیازها و تسهیل ارتباط آن ها مانند سامانه ملي سككوك اهمیت بسیار زیادی دارد.

جمشید عدالتیان شهریاری با بیان اینکه اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته از دو مسیر فشارهای سنگين را پشت سر گذاشته است، افزود: از یک سو با تشديد فشار تحریم‌ها و نوساناتی که در بازار‌های مختلف رخ داده فعالان اقتصادی با افزایش هزینه‌ رو به رو شده‌اند و از سوی دیگر با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که دولت برای حمایت از اقشار مختلف مردم به کار بسته، نبود نظارت کافی، این هزینه‌ها را بی اثر کرده است.

به گفته وی تجربه ماه‌های اخير نشان داده، حمایت از اقشار مختلف مردم و فعالان اقتصادی باید با یک تغییر شیوه دنبال شود، زیرا در غیر این صورت، هر دو طرف برای تداوم فعالیت‌های خود با مشکلات تازه اي مواجه خواهند شد.

این اقتصاددان با اشاره به سیاست توزیع یارانه غیر مستقیم در اقتصاد ایران، تصریح کرد: امروز این حمایت‌ها شکست خورده‌اند و همانطور که بسیاری از کشورهای دنیا تصمیم گرفته‌اند، حمایت از اقشار کم درآمد را با یارانه نقدی انجام دهند، می‌توان این شیوه را در ایران نیز دنبال کرد.

عدالتیان با بیان اینکه در ایران اطلاعات لازم برای اجرای طرح‌های جدید وجود ندارد، گفت: ما نمی‌دانیم میزان مصرف و نیاز خانوارها در بازارهای مختلف چگونه است و از این رو وقتی برای تولیدکننده، صادرکننده یا واردکننده تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود، نمی‌توان نظارت درستی به آنها داشت و موارد تخلف‌های مالی به ثبت رسیده در سال گذشته نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

وی درباره استفاده از سامانه‌های بر بستر وب مانند سککوک گفت: استفاده از شیوه‌های نوین ارتباطی مانند سامانه‌هایی که رابطه صادرکننده و واردکننده را تسهیل می‌کند، می‌تواند از چند منظر برای اقتصاد ما مناسب باشد؛ از سویی در صورت صدور مجوزهای لازم، فرایندهای زمان بر ارتباط‌گیری حذف می‌شود که صرف همین مسئله برای ما اهمیتی جدی خواهد داشت. در کنار آن شیوه‌های جدید، نظارت بر عملکرد را تسهیل خواهد کرد.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ابزارهایی که می‌تواند به افزایش تولید و صادرات کشور کمک کند، خاطرنشان کرد: امروز که اقتصاد ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه شده و در فضای بین المللی محدودیت‌های جدی را تجربه می‌کند، به کارگیری تمام شیوه‌های ممکن برای حمایت از فعالان اقتصادی و رفع موانع داخلی که بعضا فشاری جدی به سرمایه‌گذاران وارد می‌کند، قطعا شیوه‌ای راهگشا خواهد بود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن