اخبار سککوک

درنخستین میز ملی لجستیک ایران تاكيد شد: سامانه هاي ملي دست صنعت را بگيرند

نخستین میز ملی لجستیک ایران با هدف شناسایی ظرفیت های لجستیکی کشور و بنا بر سیاست های توسعه ای ملی و با تمرکز بر مناطق آزاد کشور، با حمایت ویژه سککوک در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

صنعت لجستیک یکی از صنایع راهبردی در تجارت محسوب می شود، به همین دلیل و در شرایط کنونی ایران که در مواجهه با تهاجمی اقتصادی است، لزوم ورود بخش خصوصی و ایجاد و ساماندهی شبکه از صنایع مختلف راهبردی در کنار آن، برای کاراکتر نمودن این صنعت بیش از پیش نمود پیدا کرده است. از همین روی، سامانه های ملی همچون سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) از نظر صاحب نظران راهی است که میتوان امیدوار بود چشم انداز روبه رشد و رونق تولید را از طریق همگرا نمودن صنایع مختلف با صنعت راهبردی لجستیک دست یافتنی نماید. به گفته معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، طی ۴ سال اخیر، عملکرد لجستیکی کشور با ۳۲ رتبه ارتقا روبرو شده است اما با این حال قرار گرفتن ایران در رتبه ۶۴ ام جهانی متناسب با ظرفیت های قابل توجه ایران در حوزه صنعت لجستیک نمی باشد. بر همین اساس اولین میز ملی لجستیک کشور با سخنرانی مسوولان مربوطه و پنل تخصصی لجستیک در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.
در این رویداد قائم مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه موقعیت های جغرافیایی منطقه آزاد ماکو در ذات خویش مزیت هایی را برای لجستیک کشور ایجاد می کند، ادامه داد: «این منطقه با ۵۰۰ هزار هکتار مساحت جزو بزرگترین مناطق آزاد دنیا محسوب می شود. ماکو، علاوه بر همجواری با کشور ترکیه و منطقه خود مختار نخجوان، با کشورهای ارمنستان و و منطقه قفقاز نیز هم جوار است. همچنین به واسطه اتصال این منطقه با بازارهای اروپا و آسیای میانه میتوان منطقه آزاد ماکو را شاهراه ارتباطی کشور نام نهاد.» بنا به گفته علیرضا نصیری همچنین افزود: « تبدیل شدن به هاب لجستیک در کشور و همچنین تبدیل شدن به قطب صادرات از چشم اندازهای توسعه این منطقه به شمار می رود. »
وی اظهار کرد: «ماکو در جریان تجاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری واقع شده است. از این رو منطقه آزاد برای فراهم آوردن زیرساخت های لازم در این خصوص، احداث دهکده لجستیک را در دستور کار قرار داده است. »
صنعت لجستیک اصل مهمی در رقابت پذیری محصولات تولیدی
معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز در این همایش اظهار کرد: «صنعت لجستیک ارتباط مستقیمی با خدمات مدیریت زنجیره تامین دارد و منطقه آزاد ماکو با برگزاری این همایش در توجه به لجستیک پیش قدم شده است.»
به گفته وی، صنعت لجستیک اصل مهمی در رقابت پذیری محصولات تولیدی در دنیاست. همچنین امور گمرکی و مبادلات مرزی، سیستم های توزیع در سطح داخل و بین المللی نیز از مجموعه فعالیت های این صنعت است. عبدالرحیمی با اشاره به سهم ۱۰ هزار میلیارد دلاری صنعت لجستیک در سطح دنیا، افزود: «اهمیت این صنعت به اندازه ای افزایش پیدا کرده است که از آن به عنوان مولفه اصلی توسعه اقتصادی یاد می شود. » وی اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت فعالیت های پراکنده لجستیک و نگاهی به زنجیره تامین، میتوان گفت که طی سال های گذشته از مزیت های اصلی این صنعت غفلت شده است.» عبدالرحیمی تاکید کرد که اگر اقدامات عقب افتاده در این خصوص را پیگیری نکنیم، از دست دادن سهم ما از بازارهای جهانی مضاعف خواهد شد. »
صاحب نظران در این همایش بر این اصل تاکید داشتند که برای مبدل شدن به یک هاب لجستیک نیازمند به روز رسانی ابزارها و همچنین بهره گیری از شیوه های نوین ارائه خدمات زنجیره تامین در کشور هستیم. از همین روی سککوک به عنوان تخصصی ترین سامانه ارائه دهنده خدمات مدیریت زنجیره تامین و همچنین تامین مالی زنجیره تامین قابلیت همگرا سازی خدمات مختلف مورد نیاز بنگاههای کوچک و متوسط و بزرگ کشور در سطح جهانی است. خدمات لجستیک در سامانه سککوک با پیوند به خدمات مدیریت زنجیره تامین کارآمد تر و بهینه تر امکان رقابت جهانی پیدا خواهد کرد. گفتنی است که این همایش دو روزه ۱۷ و ۱۸ تیرماه به میزبانی منطقه آزاد ماکو و حمایت سککوک برگزار شد و در نخستین میز ملی لجستیک ایران، مدیران مناطق آزاد سراسر کشور، مدیران گمرک ایران، مدیران وزارت راه و شهرسازی، بخش های خصوصی فعال در این عرصه و همچنین دست اندرکاران سامانه سککوک، حضور داشته و با یکدیگر تبادل نظر کردند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن