اخبار سککوک

تسهیل ارتباط تجار؛ عامل استقبال بخش خصوصی از سککوک

کارشناسان از کمبود نقدینگی و مشکلات تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به عنوان مهم‌ترین چالش تولید و صنعت کشور یاد می‌کنند، اما این تنها چالش پیش روی صنعتگران نیست.

شناسایی ظرفیت‌های مفقود در تولید کشور و فعال‌سازی آن و ارتباط تجار با همتایان ایرانی و خارجی خود برای گسترش بازارهای هدف و همچنین تسهیل تامین مواد اولیه تولید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی به ویژه صنایع کوچک و متوسط با آن دست به گریبان هستند.
با توجه به اهمیت مقوله تولید در دوره کنونی، ایجاد زیرساخت‌هایی برای تسهیل تجارت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید مورد حمایت دولت قرار گیرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند ظرفیت‌های خود را برای ارائه خدمت در این حوزه به کار گیرند و بتوانند با حذف واسطه‌ها در امر خرید و فروش فضای مناسبی را برای فعالیت واحدهای تولیدی فراهم کنند.
در همین راستا یکی از سامانه‌هایی که می‌تواند نقش‌ مهمی در تسهیل تجارت ایفا کند سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار یا سککوک است که فرصتی را فراهم کرده تا کسب و کارها بتوانند بدون واسطه و بر اساس مدل تجارت به تجارت (B2B) فعالیت کنند. این سامانه که با حمایت بانک ملی ایران راه اندازی شده، استقبال خوبی را نیز از سوی فعالان اقتصادی شاهد بوده و در دوره فعالیت ۵ ماهه خود توانسته به شش هزار و ۴۵۰ صاحب کسب و کار خدمات‌رسانی کند.
این سامانه علاوه بر ایجاد زیرساخت معاملات B2B و B2Cدر فعالیت‌های بنگاه‌های عضو، خدمات اختصاصی تامین مالی زنجیره تامین، مدیریت چرخه تامین و خدمات لجستیک را در کنار سایر خدمات عمومی آن نظیر بازاریابی و آموزش، خدمات مشاوره ای و… ارایه می دهد و این امکان را فراهم کرده است تا تامین‌کنندگان کالا، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان کالا، ارائه‌دهندگان سرویس‌های مرتبط نظیر فین‌تک‌ها و… در این فضا گرد هم بیایند.
در این سامانه که با هدف حمایت از کالای ایرانی و در راستای اجرای سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور راه‌اندازی شده است، طرف معامله یک کسب و کار بوده و هر کسب و کاری نیز از ویترین اختصاصی خود برای معرفی تولیدات و خدمات بهره‌مند است تا به سادگی و سهولت بتواند مواد اولیه خود را تامین و یا تولیدات خود را در ویترین مختص به خود عرضه کند.
مزایای سککوک باعث شده تا بخش خصوصی طی این مدت استقبال مناسبی از این سامانه داشته باشد. مهدی علی‌پور عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایطی که فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای بین المللی با مشکلات جدی مواجه هستند، فعال کردن سامانه‌هایی که بتواند ارتباط میان تجار را تسهیل کند، نیاز جدی اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
وی در این باره می‌گوید: همانطور که در دستورالعمل بانک مرکزی نیز قید شده، اکنون مسائلی مانند واردات در ازای صادرات اجرایی می‌شود و برای رسیدن به این منظور شکل گیری یک ارتباط آسان میان دو طرف تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است.
جمشید عدالتیان یکی از فعالان اقتصادی پرسابقه نیز استفاده از شیوه‌های نوین ارتباطی مانند سامانه‌هایی که رابطه صادرکننده و واردکننده را تسهیل ‌کند، از چند منظر برای اقتصاد ایران مناسب می‌داند. وی در این رابطه می گوید: با استفاده از این سامانه‌ها از سویی در صورت صدور مجوزهای لازم، فرایندهای زمان بر ارتباط گیری حذف می‌شود که صرف همین مسئله برای ما اهمیتی جدی خواهد داشت. در کنار آن شیوه‌های جدید، نظارت بر عملکرد را تسهیل خواهد کرد.
این عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ابزارهایی که می‌تواند به افزایش تولید و صادرات کشور کمک کند، خاطرنشان می‌کند: امروز که اقتصاد ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه شده و در فضای بین‌المللی محدودیت‌های جدی را تجربه می‌کند، به‌کارگیری تمام شیوه‌های ممکن برای حمایت از فعالان اقتصادی و رفع موانع داخلی که بعضا فشاری جدی به سرمایه‌گذاران وارد می‌کند، قطعا شیوه‌ای راه‌گشا خواهد بود.

 

منبع
بانکداری ایرانی
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن