اخبار سککوک

چه کنیم که تسهیلات بانکی منجر به خروج ارز از کشور نشود؟

تسهیلات بانکی در برخی موارد صرف اهداف تعیین شده نمی‌شود و حتی بعضا منجر به خروج ارز کشور می‌شود، اما راهکار اصلاح این رویه چیست؟ در این میان، scf یا زنجیره تامین مالی چه نقشی می تواند ایفا کند؟

سید جلیل جلالی‌فر، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه معتقد است: «استفاده از روش‌های نوین تامین مالی-به ویژه زنجیره  تامین مالی مانند برات الکترونیک- چه در داخل و چه در خارج، تاثیر مستقیمی بر رشد و توسعه تولید و همچنین افزایش صادرات کشور خواهد داشت.»
وی با اشاره به تاثیر گسترش روابط بین‌المللی در تامین مالی واحدهای تولیدی داخلی، ادامه داد: «یکی از اقدامات مهمی که اخیراً بین بانک مرکزی ایران و روسیه انجام شده این است که بانک های جدید روسیه مانند VTB و به زودی هم اسبربانک در ایران نمایندگی و شعبه داشته باشند و در مقابل هم بانک‌های ما در این کشور شعبه و نمایندگی دایر کنند که این اقدام به تامین اعتبار و معاملات یوزانس کمک بزرگی خواهد کرد.»
جلالی‌فر با بیان اینکه چنین اقدامات و استفاده از روش های نوین تامین مالی بنگاه های اقتصادی و برات الکترونیک، هم ‌تسویه مالی را راحت‌تر می‌کند و هم امنیت تجارت و معاملات را بالا می‌برد، تصریح کرد: «با معاملات اسنادی نیز قطعا شاهد توسعه و رشد خواهیم بود. ضمن اینکه امیدوارم بتوانیم با توسعه تجارت اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در بورس را هم فراهم کنیم. هرچند در دولت قبل، خاطره بدی برای مردم ایجاد شد.»
این فعال بازار روسیه گفت: «باید بپذیریم در جریان علم اقتصاد، اصلی به عنوان درآمد وجود دارد که باید به گونه‌ای باشد تا هم معیشت و رفاه آحاد جامعه را تامین کند و هم مردم بتوانند پس‌اندازی از قبل آن داشته باشند. در این صورت با ایجاد اعتماد سعی کنیم پس‌اندازهای مردم را به سمت بورس هدایت کنیم و انتشار اوراق نیز بیشتر شود. با تداوم این چرخه، تامین مالی بهتری برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود و در نهایت شاهد رشد اقتصادی و توسعه خواهیم بود.»
وی با تأکید بر اینکه باید درباره تأمین مالی زنجیره‌ای تولید از روش‌های نوینی که در دنیا هم تجربه شده، استفاده کنیم، اظهار کرد: «واحدهای تولیدی همواره با چالش‌هایی در زمینه نقدینگی مواجه هستند و از طرفی هم فشارهایی بر روی بانک‌ها وجود دارد؛ اعم از تسهیلات تکلیفی و تامین مالی بنگاه های اقتصادی که عمدتا برعهده نظام بانکی است.»
جلالی‌فر ادامه داد: «در بعضی موارد شاهد این هستیم که واحدها ، اعتبار لازم را دریافت می کنند اما یا در تولید هزینه نمی‌شود یا حتی تبدیل به ارز شده و از کشور خارج می‌کنند. این در حالی است که اگر از روش‌های نوین تامین مالی زنجیره‌ای اعم از برات الکترونیک، اوراق گام یا فکتورینگ استفاده شود؛ شاهد انحراف منابع نیز نخواهیم بود. در این زمینه دولت باید آسیب شناسی کند تا هم تولیدکننده حمایت شود و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم. اینطور نیست که همه تقصیرات را متوجه بانک مرکزی و دولت بیاندازیم بلکه بخش خصوصی هم در این میان نقش دارد و نباید سواستفاده شکل بگیرد.»

منبع
رصد بورس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن