اخبار سککوک

سککوک؛ نویدبخش تحقق کامل بانکداری الکترونیک

کارشناسان و صاحب نظران معتقدند، ‌استفاده از سامانه سککوک می‌تواند نویدبخش تحقق کامل بانکداری الکترونیک باشد. موضوع تامین مالی کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد جهانی و داخلی را می‌توان از جمله مهمترین مباحث و بعضا موانع فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد. بی شک ضعف مالی و نبود سرمایه به میزان کافی در زنجیره تولید می‌تواند در هر مرحله ای کسب و کار را تا مرز تعطیلی بکشاند که در صورت ادامه این روند به طور حتم اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

اما با پیشرفت و ظهور تکنولوژی‌های جدید، ابزار و بسترهای مناسبی برای حل و یا بهبود این شرایط ایجاد شده است که سامانه کشوری کسب‌و‌کار به کسب و کار (سککوک) به‌عنوان دروازه اقتصاد هوشمند می‌تواند از جمله این ابزارها برای حمایت و یاری کسب و کارهای اقتصادی در زمینه تامین‌مالی باشد.

سامانه سککوک می‌تواند نویدبخش تجارت الکترونیک e-commerce به معنای کاملش و مقدمه اقتصاد هوشمند به معنای راهبردی باشد. اگر بانکداری دیجیتال شکل بگیرد ناخواسته دیگر بخش‌ها را هم با خود همراه خواهد کرد. در واقع اگر بانکداری در کشور شکل الکترونیک بگیرد به طور حتم اقتصاد کشور نیز باید به این سمت حرکت کند.

بی شک بانکداری الکترونیکی می‌تواند در پیوند با تجارت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک را محقق کند و در گام بالاتر به اقتصاد هوشمند منتج شود و این چشم‌انداز در قالب سامانه سککوک محقق خواهد شد. به گفته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نخستین اثر گسترش بانکداری الکترونیک و سپس دیجیتال، کاهش این هزینه‌هاست. در اقتصاد هوشمند با منابع کم، خدمات بالا، موثر و با هدف ارائه می‌شود و می‌توانیم به یک اقتصاد مقاوم و متعالی دست یابیم.

سامانه سککوک، سامانه‌ای کشوری برای کسب‌و‌کار است که به‌منظور تسهیل معاملات اعتباری در داخل و خارج کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه می‌تواند برای تامین مواد اولیه، اعتباربخشی به مصرف‌کنندگان برای خرید و فروش محصولات به‌صورت اعتباری و مدیریت لجستیک استفاده شود. درواقع رویکرد سامانه سککوک در بحث تامین مالی، استفاده از زیرساخت اعتباری است که می‌تواند زمینه خرید براساس عقد برات را فراهم کند. به‌عبارت دیگر، در سامانه سککوک پولی رد و بدل نمی‌شود و تامین مالی بنگاه‌ها از سه طریق برات الکترونیک، تضمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر صندوق‌های ضمانتی (با اسناد اعتباری و تضمین) عملیاتی می‌شود. بنگاه‌ها از طریق سامانه سککوک و با اخذ ضمانت‌نامه عضو این زنجیره می‌شوند و ظرفیت برای انجام معامله اعتباری برای آنها به‌وجود می‌آید. این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا در شرایط محدودیت‌های مالی بین‌المللی علیه ایران به بهبود تعاملات مالی تجار ایران با دنیا کمک کند.

منبع
دنیای اقتصاد
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن