اخبار سککوک

سککوک؛ دروازه ورود به اقتصاد هوشمند

کمبود نقدینگی ناشی از عدم وصول به موقع مطالبات همواره یکی از چالش‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی است. سککوک به‌عنوان بستر تامین مالی بنگاه‌ها با ارائه راهکارهای نوین تلاش می‌کند زمینه کاهش کمبود نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی را -بر بستر وب- فراهم آورد. برای آشنایی بیشتر با کارکردها و ویژگی‌های این سامانه، فردوس باقری مدیرعامل پلت‌فرم سککوک به سوالات دنیای اقتصاد پاسخ داد.

سککوک به‌عنوان یک پلت‌فرم ملی چه میزان به اهداف خود رسیده است؟
از اصلی‌ترین اهداف طراحی پلت‌فرم ملی سککوک، می‌توانم به هدایت هدفمند منابع، به منظور ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین‌المللی واحدهای کوچک و متوسط اشاره کنم. در این پلت‌فرم با بهره‌گیری از برات، که ابزار قانونی خرید اعتباری در قوانین جاری کشور است، توانسته‌ایم نقش موثری در کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌ها برای خرید تجهیزات و مواد اولیه ایفا ‌کنیم.

ازجمله مزیت‌های رقابتی سککوک، به‌کارگیری روش‌های مدرن توسعه بازار از طریق مدیریت زنجیره تامین، به‌کارگیری موثر الگوهای گردش اعتباری و تامین مالی زنجیره تامین و ارائه روش‌های مدرن مدریت لجستیک است. در مرحله نخست سککوک بر شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و تامین‌کنندگان آنها تمرکز کرده است، به همین دلیل در راستای بهره‌گیری از راهکارها و نهادهای تخصصی موجود، سراغ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رفتیم و با امضای تفاهم‌نامه‌ای تلاش کردیم خدماتی را در قالب پلت‌فرم سککوک و از طریق برات الکترونیک به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه دهیم.

پس از گذشت حدود دو سال از فعالیت سککوک، در حال حاضر این پلت‌فرم برای معاملات اعتباری همه بنگاه‌های کشور قابل استفاده است. اکنون سککوک سه وظیفه عمده؛ خدمات مدیریت زنجیره تامین، تامین مالی زنجیره تامین و مدیریت لجستیک را در بخش بنگاه به بنگاه (B to B) در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

این خدمات چه تاثیری بر روند عرضه و تقاضا برجا گذاشته است؟
سککوک دو گونه «خدمات متعادل‌ساز جریان عرضه و تقاضا» را به اعضای فعال در پلت‌فرم ارائه می‌کند:

تطابق (Match Making) یا اتصال عرضه‌کنندگان و متقاضیان در پلت‌فرم: به این صورت که کالاها و خدمات براساس سطح عرضه و کیفیت آنها دسته‌بندی شده و به تقاضاهای موجود به‌صورت سیستمی متصل می‌شوند.

ویترین اختصاصی عرضه/ تقاضا: خدمت دیگری است که اجازه می‌دهد هر عضو عملیاتی در سککوک تولیدات خود را عرضه و نیازهای خود را به سایر اعضای عملیاتی اعلام کند. این فهرست‌ها قابلیت جست‌وجوی اختصاصی و پیشرفته دارند. در خدمات مدیریت تامین مالی زنجیره تامین برای کاهش چالش‌های پرداخت و دریافت، سککوک خدمات مبتنی بر استفاده از شیوه‌های تامین مالی نوین ارائه می‌دهد. امکان خرید دین حساب‌های دریافتنی برای فروشنده (Factoring) و حساب‌های پرداختنی برای خریدار (Reverse Factoring) از این جمله‌اند. همچنین از روش پرداخت حساب باز که اکنون از متداول‌ترین روش‌ها در دنیا است، بهره بیشتری می‌بریم که به قدر تحمل این مصاحبه به آن اشاره می‌کنم: روش حساب باز (Open Account) روشی است که خریدار و فروشنده اقدام به انجام معامله و دریافت و پرداخت بر اساس توافق‌های بین خود می‌کنند. در این روش و با نظارت سککوک توانسته‌ایم ریسک عدم‌تادیه آن را به حدود صفر برسانیم. در روش‌های تامین مالی زنجیره تامین با کمک صندوق‌های حمایتی و اخذ ضمانت‌نامه‌های تسهیل شده توانسته‌ایم تاکنون ریسک عدم‌تادیه وجه معاملات را به صفر برسانیم.

با این توصیف، چه تعداد از بانک‌های کشور امکان استفاده از سککوک را دارند؟
تمامی بانک‌ها می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؛ اما در حال حاضر پنج بانک و صندوق توسعه‌ای بزرگ کشور از جمله بانک ملی در این سامانه حضور دارند.

سککوک در بحث رفع عدم‌تقارن اطلاعات در حوزه تامین مالی، چه خدماتی را سامان داده است؟ چشم‌انداز کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عدم شفافیت و عدم‌تقارن اطلاعات مالی، سم مهلکی است که منجر می‌شود طول عمر فعالیت بنگاه‌ها در کشور ما «بلندمدت» نباشد. توجه به تعداد کم بنگاه‌ها با سن بالا در کشور موید این مطلب است. ‌نگاه بلندمدت نداشتن در بنگاه‌داری در کشور باعث شده سود‌های آنی به درآمد آتی و پایدار ترجیح داده شود. به شرکت‌های بزرگ در جهان توجه کنید؛ بسیاری از شرکت‌های معروف کنونی- همانند شرکت‌های ما- با منابع محدود آغاز به فعالیت کرده‌اند؛ اما با نگاهی بلندمدت‌تر. «خروج تامین مالی» از موضوع، مشکل مبتلابه در کشور است و متقاضی، منابع تامین سرمایه در گردش را – پس از دریافت وجه- در «بازار‌های زودبازده‌تر»، همچون سکه و ارز استفاده می‌کند. خوشبختانه با حضور و توسعه این سامانه، دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ در این پلت‌فرم دیگر وجه نقد بابت تامین سرمایه در گردش به کسی پرداخت نشده و فقط با تزریق اعتبار، مواد اولیه یا تجهیزات در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. نکته آخر و مهم اینکه؛ با این روش، «انحراف منابع» از «محل مصرف» به صفر می‌رسد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد بهره‌گیری از سککوک، ما را قادر می‌کند تا بخش بزرگی از چالش‌های خروج تسهیلات از موضوع را مرتفع کنیم.

 

منبع
روزنامه دنیای اقتصاد
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن