اخبار سککوک

سككوك چرخ صنايع را ‏‎راه می اندازد

در ‏‎گردهمایی معاونین و مدیران حوزه معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی سراسر کشور علاوه بر چالش ها و راهکارهای توسعه صنایع کوچک و متوسط در سال رونق تولید، عملکرد سککوک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

روز گذشته گردهمایی معاونین و مدیران حوزه معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی سراسر کشور در ساختمان شهید نادری وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونین صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کل کشور و مدیران توسعه صنایع، برگزار شد.

‏‎در این گردهمایی علاوه بر چالش ها و راهکارهای توسعه صنایع کوچک و متوسط در سال رونق تولید، عملکرد سککوک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

‏‎فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این گردهمایی با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان رونق تولید، گفت: با نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال رونق تولید، این تکلیف و ماموریت بر عهده ما قرار گرفته است. آن چیزی که ما باید بیش از سالهای گذشته به آن توجه کنیم این نکته کلیدی است که رصد به موقع و درست از وضعیت صنعتی و تولیدی ما در کشور، یکی از محوری ترین مسائل امروز کشور است.

‏‎ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به مشکلات بنگاه های تولیدی در تامین مواد اولیه، افزود: اگر ما مشکل را دقیق بشناسیم، ۵۰ تا ۶۰ درصد مسئله را حل کرده ایم. با کشف معلول و بروز مسئله ما باید ریشه یابی کنیم تا علت را بیابیم و مسئله به صورت کامل شناسایی نموده و در رفع آن اقدام کنیم.

‏‎اطلاع رسانی دقیق و به موقع، نیاز صنایع کوچک و متوسط

‏‎در ابتدای این گردهمایی اصغر مصاحب معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، با اشاره به آغاز انقلاب چهارم صنعتی، گفت: در خصوص انقلاب چهارم صنعتی در سالهای اخیر بسیار سخن گفته شده است و در سال ۹۴ و ۹۵ هم در همین راستا ۲ رویداد بین المللی برگزار شد که با تمام اتفاقات خوبی که در این رویدادها افتاد، اما توقعات به طور کامل برآورده نشد و امید بود خیلی بهتر و وسیع تر برگزار شود. در سازمان صنایع کوچک یکی از برنامه های ما در سال اخیر، حرکت به سمت بهره گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت هاست که می تواند محوریت اصلی آن انقلاب چهارم صنعتی باشد.

‏‎وی با تاکید بر استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش با به کار گیری شبکه های اجتماعی، در ادامه افزود: یکی دیگر از نیازهای ما چه در ستاد و چه در سطح استان ها، نیاز اطلاع رسانی درست و دقیق است. ما نیاز داریم تا ذینفعان ما چه در خارج از ایران و چه در داخل، بدانند که ما چه خدماتی را به آنها ارایه می دهیم و این نیاز به تغییر نگرش در بدنه سازمان دارد. تغییر نگرش زمانی رخ می دهد که واحد تولیدی ما خدمات سازمان را بشناسد و زمانی که این شناخت صورت گرفت، مطالبه شکل می‌گیرد و مدیران ما در سازمان باید این مطالبه را تا رفع آن پیگیری کنند.

‏‎آموزش رکن نخست در ورود به بازار سرمایه و فرابورس

‏‎در ادامه این گردهمایی، رضا غلامعلی پور معاون پذیرش و بازاریابی شرکت فرابورس ایران، با اشاره به لزوم توجه به آموزش پیش از ورود به بازار سرمایه و فرابورس، گفت: درخواستی که ما از سازمان هایی مانند سازمان صنایع کوچک داریم، این است که بودجه را به بحث آموزش واحدهای تولیدی اختصاص دهند تا قبل از ورود به بازار سرمایه و بورس، آموزش های لازم را ببینند، چرا که بسیار رخ داده است که واحد ها با چند اشتباه کوچک اعتبار بازار واحد صنعتی خود را از دست داده اند. پشتوانه ورود بنگاههای کوچک و متوسط به بازار سرمایه نیاز به آموزش و فرهنگ سازی است که باید به آن توجه ویژه ای شود و ما در فرابورس ایران و مرکز مالی ایران که کار آموزش را در بازار سرمایه به طور تخصصی دنبال می کند، آمادگی خودمان را برای این امر اعلام می کنیم.

‏‎پلتفرم سککوک، راهی برای برون رفت واحدهای تولیدی از چالش ها

‏‎فردوس باقری مدیر عامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن و از دست اندرکاران سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) نیز در ادامه این گردهمایی با معرفی این پلتفرم ملی، گفت: یکی از بزرگترین مسائل و چالش های بنگاه های کوچک و متوسط در سطح کشور، مسئله تامین مالی است، به ویژه تامین مالی سرمایه در گردش که امروزه یکی از تهدیدهای حیات بنگاه های ماست. نظام بانکی با وضعیتی که در نسبت ها و صورت های مالی خود، با محدودیت در منابع مواجه است و از سوی دیگر نیز، این دغدغه را دارند که تزریق منابع را به صورت هدفمند و در موضوع مشخص هدایت کنند.

‏‎باقری با بیان اقدامات صورت گرفته در سال گذشته سامانه سککوک، افزود: در سال گذشته همکاران و دست اندرکاران سامانه سککوک به ۳۰ استان کشور سفر کردند و مدیران شهرکهای صنعتی و صاحبان صنایع را با ظرفیت های سامانه کشوری سککوک، آشنا کردند. در سال ۹۸ نیز ارتباط مستقیم با بنگاه ها و شناسایی مشکلات بنگاه ها را در دستور کار داریم تا بتوانیم از دل این بنگاه ها به آنها کمک کنیم.

‏‎وی با اشاره به چالش تامین مواد اولیه بنگاه های کوچک و متوسط، افزود: بنگاه های ما در دو بعد مسئله دارند، بعد اول، تامین مواد اولیه است و بعد دوم فروش مدت دار و در هر دو بعد فشار بر دوش بنگاه ها قرار دارد. نوسان شدید قیمت تمام شده مواد اولیه باعث شده است که بنگاه ها در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شوند و اگر ما بتوانیم ظرفیتی را در اختیار آنان قرار دهیم تا مواد اولیه خود را از درون پلتفرم با ابزارهای تامین مالی نظام بانکی تامین کنند، یکی از مهم ترین چالش ها را مرتفع کرده ایم. اما در بعد دوم که بعد بازارسازی است . با کاهش توان خرید در بنگاه ها، ظرفیت های تولید کاهش یافته و در نتیجه حجم بازار هم کاهش می یابد. در پلتفرم ملی سککوک این چالش را از طریق فروش مدت دار، دنبال و مرتفع می کنیم.
‏‎این دست اندرکار سامانه ملی سککوک در ادامه با اشاره به ورود بنگاه های کوچک و متوسط به بازار سرمایه و بورس گفت: خوشبختانه نخستین فرصت ها برای انتشار اوراق بهادار نزدیک است اما همانطور که اشاره شد برای ورود به بازار سرمایه، با توجه به نیاز و ساختارهایی که وجود دارد، نیازمند اعتماد سازی هستیم. ما امیدواریم تا در نیمه اول سال جاری اولین سری اوراق را در قالب اوراق خرید دین در شبکه بازار سرمایه عرضه کنیم تا بنگاه های کوچک و متوسط هم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
‏‎باقری در خاتمه با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات موجود در کشور، گفت: موضوع دیگری که در رفع چالش های بنگاه های کوچک و متوسط می تواند کمک کند این است که از ظرفیت های جمع سپاری استفاده کنیم. مدل سازی های لازم در کشور صورت گرفته، اما تجارب محدودی در این زمینه در کشور عملیاتی شده است و خواهش ما این است که از همین تجارب نیز استفاده شود، چرا که مسئله تامین مالی در بسیاری از بنگاه های ما اعداد بزرگی نیست، اما ابزار و روش تامین مالی از روش شبکه پولی و بانکی را در اختیار ندارند و باید به آنها آموزش داد، مسئله ای که به صورت تخصصی در سامانه سککوک به آن پرداخته ایم و این ظرفیت به صورت عملیاتی در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط در پلتفرم ملی سککوک وجود دارد.
‏‎در حاشیه این گردهمایی نیز جلسه کارگروه تخصصی در خصوص سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) با حضور معاونین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و فرشاد کهیاری مدیر تامین مالی و سرمایه گذاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و فردوس باقری از دست اندرکاران سامانه ملی سککوک به سوالات معاونین و مدیران در خصوص سککوک پاسخ دادند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن