اخبار سککوک

پیشنهاد اجرای طرح کارت اعتباری یارانه انرژی

یک کارشناس انرژی معتقد است که کارت‌های اعتباری در حوزه انرژی به معیشت مردم کمک می‌کند.

مهدی تفضلی بر ضرورت هوشمندسازی پرداخت یارانه‌های انرژی تأکید کرد و در این رابطه گفت: متأسفانه نوع تعرفه‌گذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانه‌ها از اساس مشکل دارد و باید اصلاح شود.

وی گفت: بیشتر سود یارانه‌ها و نوع تعرفه‌گذاری قیمت انرژی به نفع مشترکینی است که بیشترین را مصرف دارند یا از شرایط مالی بسیار مناسبی بهره‌مندند؛ لذا افراد ضعیف و کم‌درآمد منفعتی از یارانه‌های انرژی نمی‌برند.

کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم و خانوارها توان خرید یک دوچرخه را ندارند، چطور می‌خواهند خودرو خریداری کنند یا اینکه کل خانه‌شان را با یک لامپ روشن نگه می‌دارند. دولت باید خود را موظف کند که یارانه مشترکین پرمصرف و ثروتمندان را در حوزه انرژی به افراد ضعیف و دهک‌های کم‌درآمد اعطا کند تا شرایط اقتصادی آنها بهبود و ارتقا پیدا کند.

تفضلی پیشنهاد کرد که دولت با اصلاح روند تعرفه‌گذاری قیمت‌ها و تجدیدنظر در نحوه پرداخت یارانه انرژی، می‌تواند سود حاصل از اصلاح تعرفه‌گذاری را به حساب افراد کم‌درآمد واریز کند و به همین جهت پیشنهاد من این است که دولت کارت‌هایی را در قالب کارت‌های اعتباری تهیه و بعد از شناسایی دهک‌‎های ضعیف به آنها واگذار کند و ماهانه مبلغی را تحت عنوان یارانه انرژی به حساب این افراد واریز کند.

این استاد دانشگاه معتقد است: بانک‌ مرکزی با کمک وزارت نفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دیگر نهادهای مسئول می‌تواند کارت‌هایی را تحت عنوان کارت اعتباری انرژی در نظر بگیرد و ماهانه مبلغی از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سود حاصل از اصلاح قیمت‌گذاری انرژی به این کارت‌ها واریز شود تا افراد این مبلغ را صرف رفع نیازهای روزمره خود کنند.

تفضلی تأکید کرد: از کارت‌های اعتباری می‌توان استفاده‌های متعددی کرد و یکی از ابعاد استفاده این کارت‌ها در حوزه حمایتی و پرداخت یارانه‌هاست.

وی گفت: با توجه به جامعه آماری که دولت در اختیار دارد به راحتی می‌تواند افراد مستحق را شناسایی و کارت‌های اعتباری مختص انرژی را به این افراد واگذار کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن