ویترینهای مجازی برای کسبوکارهای کوچک
مدیر پروژه سامانه ملی سککوک در گفتوگو با آرمان خبر داد : ویترینهای مجازی برای کسبوکارهای کوچک
دومین نمایشگاه فرانچایز و توسعه کسبوکار در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه، کسبوکارها در قالب فرانچایزهای مرتبط با هم تعامل چندسویهای را برقرار میکنند. بر اساس همین رویکرد، سامانه ملی سککوک در این نمایشگاه شرکت کرد که در این رابطه با حمید خیامزاده مدیر این پروژه گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میآید. نمایشگاه فرانچایز و توسعه کسبوکار را چگونه دیدید و هدف از شرکت در این نمایشگاه چه بود؟ با توجه به اینکه کسبوکارهای متعددی در این نمایشگاه شرکت کردهاند و مدلهای کسبوکار متفاوتی دارند-یا خودشان میخواهند توسعه دهند و یا توسعه فرانچایز مد نظر آنهاست-سامانه ملی سککوک هم، با توجه به نقشی که در تعاملات بین کسبوکارها میتواند ایفا کند، در این نمایشگاه شرکت کرد و این امکان را در اختیار کسبوکارهای یادشده قرار داد که بتوانند روشهای اعتباری را درکنار خریدهای نقدیشان داشته باشند. در فرصتی که داشتم با گفتوگو با چند تن از تولیدکنندگان، استقبال خیلی خوبی از سککوک شد و بعد از دریافت اطلاعات از سوی تیم سککوک، ابراز علاقه کردند که در سامانه عضو شوند. در مجموع یکی از اهداف این نمایشگاه هم همین است که کسبوکارهای همشیوه و همفکر یکدیگر را پیدا کنند و مشتریان این کسبوکارها هم، یکجا از آنها بازدید کنند. این نمایشگاه برای ما فرصت بزرگی بود که هم، ما را ببینند و هم، سیستممان را بشناسند و همچنین، ما بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و سامانه و مزایای آن را برای کسب و کارها تشریح کنیم. برای انتخاب و شرکت در این نمایشگاهها برنامه خاصی دارید؟ ما گزینههای خاصی از نمایشگاهها را بر اساس سیاستهای شرکت انتخاب میکنیم و در آنها حضور پیدا میکنیم. اساسا الگوی ارتباطی نمایشگاهها، کاملا با موضوع ما همخوانی و ارتباط دارد. چشمانداز حضور سککوک در نمایشگاههایی از این دست را چگونه ارزیابی میکنید؟ ما بر اساس مارکتینگ پلن ی که داریم؛ یک حرکت آرام را برای خودمان پیشبینی کردهایم و به همین حرکت آرام، وفادار هستیم. در این حرکت، از وسایل متعددی برای معرفی خودمان استفاده میکنیم که حضور در نمایشگاههای مرتبط یکی از آنهاست. کدام کسبوکارها در سامانه ملی سککوک بیشترین فعالیت را دارند و آیا دستهبندی خاصی در این مورد وجود دارد؟ در حوزههای کشاورزی و قطعات تولیدیصنعتی رشد قابل توجهی داشتهایم و در حوزههای شبکههای توزیع و شبهتوزیع، موفقیتآمیز بوده است. در این میان، با تولیدیها نیز ارتباط خوبی برقرار کردهایم و چندین نمونه موفق تولیدی داشتهایم. اما حوزه فعالیت ما-در سامانه ملی سککوک-از مشاغل خانگی تا کسبوکارهای بزرگ و اصطلاحا همه بازارهای موضوعی را شامل میشود. هر بازاری که تعریف کسبوکار خرد، کوچک و متوسط را داشته باشد، جزو بازار هدف ما محسوب میشود. با توجه به گسترش کسبوکارهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی و ظهور وب هوشمند در آینده نزدیک، برنامه خاصی برای این قبیل کسبوکارها در سامانه ملی سککوک پیشبینی کردهاید؟ یکی از بخشهای طرح تجاری ما ویترینهای مجازی است. هر عضو در سامانه ملی سککوک میتواند یک ویترین مجازی داشته باشد که همه امکانات فروش اینترنتی در اختیارش قرار گیرد. این امکان تا چندمیلیون کسبوکار را در سامانه جذب خواهد کرد و ما برنامهریزی کردهایم تا آن را در قالب پلنهای خاص، توسعه دهیم. با توجه به تمایل کسبوکارها به فروش اینترنتی، سامانه ملی سککوک کمک بسیار خوبی میتواند به کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط در آینده داشته باشد.