اخبار سککوک

نیاز به مدیریت استراتژیک در تامین مالی بنگاه‌ها داریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه تحریم باعث قطع خدمات تامین مالی برای کشورمان شد، اظهار کرد: این تحریم‌ها برخلاف عرف و قواعد و قانون حقوق بین‌الملل برای بخش خصوصی و صنایع ایران وضع شده است و در نتیجه فرصت های بسیاری را از آنها گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه تحریم باعث قطع خدمات تامین مالی برای کشورمان شد، اظهار کرد: این تحریم‌ها برخلاف عرف و قواعد و قانون حقوق بین‌الملل برای بخش خصوصی و صنایع ایران وضع شده است و در نتیجه فرصت های بسیاری را از آنها گرفت.

محسن احتشام تصریح کرد: موضوع ال سی داخلی هم برای بنگاه‌های اقتصادی کمرنگ و در واقع به طور کلی استفاده از روش‌های نوین تامین مالی برای صنایع بزرگ کشور کم شده است و به همین دلیل نیز به منابع بانکی رو آورده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که معمولا منابع بانکی در همه دنیا در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار می‌گیرد اما در حال حاضر خلاف این موضوع را شاهد هستیم. در نتیجه مشکلات برای sme ها یا همان بنگاه های کوچک و متوسط شدت یافته چرا که به طور جدی با معضل سرمایه در گردش مواجه هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تورم بالای ۴۰درصد در اقتصاد گفت: با این میزان تورم، حاشیه سود یک تولیدکننده نهایتا ۱۵درصد است و نتیجه این اتفاق کمتر از ظرفیت کار کردن و کمبود سرمایه در گردش واحدهای کوچک اقتصادی است چرا که قیمت مواد اولیه تولید چندین برابر شده است اما درآمد آنها متناسب با این میزان بالا نرفته است. وقتی هم به بانک رجوع می‌کنند با کمبود منابع مواجه می شوند چون منابع بانکی در اختیار واحدهای بزرگ قرار گرفته است.

احتشام تصریح کرد: برهمین اساس باید تامین مالی زنجیره تامین به عنوان یکی از روش‌های نوین تامین مالی در دستور بنگاه‌ها قرار گیرد و بتوانند این زنجیره را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند. مدیریت در فرآیندهای اقتصادی کار ظریف و بسیار مهمی است بنابراین باید مدیرانی در راس کار باشند که مدیریت استراتژیک بدانند؛ چراکه محیط کسب و کار بی ثبات است و تغییر تحولات بین المللی نیز زیاد شده است در نتیجه باید مدیرانی را بر سرکار بگذاریم که تفکر استراتژیک و قدرت خلق وضعیت آینده را داشته باشند.

وی افزود: ما به عنوان یک واحد کوچک اقتصادی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستیم و با مراجعه به بانک های تخصصی نیز به در بسته می‌خوریم چرا که تامین مالی واحدهای بزرگ از طریق بازار سرمایه انجام نمی شود و منابع بانکها در اختیار آنها قرار می گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند همچنین با اشاره به کارت های اعتباری گفت: این روش تامین مالی نیز با انگیزه ای برای بالا بردن توانایی و قدرت خرید به مصرف کننده و همچنین رونق بازار اجرا می‌شود اما باید به این نکته توجه کرد که وقتی درآمد به اندازه هزینه های زندگی باشد، این روش می‌تواند مفیدتر واقع شود. در حقیقت توازنی باید بین قیمت‌ها و قدرت خرید و درآمد مردم برقرار باشد که در حال حاضر نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن