تنوع ابزارهای تأمین مالی ، لازمه رونق تولید و رشد اقتصادی است
«بخش تولید بهعنوان ارزشمندترین رکن اقتصاد شناخته میشود، زیرا ایجاد ارزش افزوده میکند و در شرایط تحریم، ارزآوری مستقیم برای کشور دارد. لازم است از بنگاههای تولیدی که در صادرات نقش دارند، بهصورت ویژه حمایت شود.»

به گزارش روابط عمومی سککوک محمدرضا اکبریجور، کارشناس پولی و بانکی، در گفتوگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به چالشهای بخش تولید در کشور گفت:
او تأکید کرد که بخشی از مشکلات کارخانهها، ناشی از محدودیتهای تحمیلی و غیرارادی است. در این زمینه، اقداماتی که بانک مرکزی برای تسهیل فرآیند صادرات و تأمین ارز شرکتهای تولیدی انجام داده، قابل تقدیر است و میتواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی ایفا کند.
اکبریجور با انتقاد از سهم بالای بانکها در تأمین مالی اقتصاد گفت:
«در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد بر دوش بانکهاست. این موضوع یکی از معایب ساختاری اقتصاد ایران است، در حالی که در سایر کشورها، بازار سرمایه نقش پررنگتری دارد.»
او افزود:
«برای رفع این مشکل، باید نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد و ابزارهای مالی متنوعی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.»
این کارشناس بانکی با اشاره به سیاستهای جدید بانک مرکزی، به معرفی ابزارهای جدیدی پرداخت که در حال حاضر در نظام مالی کشور به کار گرفته میشوند و قابلیت توسعه دارند:
• برات الکترونیک: ابزاری کارآمد برای دیجیتالیسازی تعهدات مالی در زنجیره تأمین که باعث شفافیت، تسهیل پرداختها و کاهش هزینههای تأمین مالی میشود. این ابزار در پلتفرمهایی نظیر سککوک مورد استفاده قرار میگیرد.
• تأمین مالی زنجیرهای (SCF): رویکردی نوین برای هدایت منابع مالی به کل زنجیره تأمین، از تأمینکننده مواد اولیه تا تولیدکننده نهایی.
• اوراق گام: ابزاری برای تأمین سرمایه در گردش بنگاهها با ضمانت بانکها.
• فکتورینگ: روشی برای تبدیل مطالبات کوتاهمدت به نقدینگی با استفاده از نهادهای مالی.
اکبریجور تأکید کرد:
«این ابزارها باعث ایجاد تورم نمیشوند، اما در عین حال، به رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کمک میکنند. لازم است فرآیند استفاده از آنها برای فعالان اقتصادی تسهیل شود.»
«بانک مرکزی باید سیاستهای مشخصی را در خصوص هدایت نقدینگی به بخشهای مولد تدوین کند و با نظارت دقیق، مانع از انحراف منابع شود. همچنین اطلاعرسانی شفاف به عموم مردم و کسبوکارها، اعتماد و مشارکت آنها را افزایش میدهد.»