اخبار سککوک

تامین مالی در اقتصاد هوشمند

دنیای اقتصاد : در ۱۰ سالگی همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار، دو طرف متولیان بخش دولتی و بخش خصوصی بر تسهیل صادرات در این حوزه تاکید کردند. یک‌صدایی به‌وجود آمده در این همایش به این موضوع بازمی‌گشت که تنها راه عبور از دور جدید محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران به تسهیل قوانین و مقررات صادراتی باز می‌گردد و متولیان این بخش باید در این خصوص گام‌های اساسی بردارند.

تامین مالی در اقتصاد هوشمند
فردوس باقری، مدیرعامل توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن نیز در ادامه این همایش به ارائه توضیحاتی درخصوص تامین مالی این حوزه پرداخت و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را ایجاد ظرفیت‌های لازم در بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی فعال یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه زنجیره ارزش تولید فولاد است که در این میان باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه ویژه‌تری داشته باشیم. وی در ادامه افزود: در حال حاضر باید به اقتصاد هوشمند و نقش مهم این موضوع در مساله زنجیره تامین مالی فولاد توجه شود‌. باید توجه خاصی به بنگاه‌های فعال در این حوزه شود. وی «تامین مالی زنجیره تامین» را از مهم‌ترین مسائل روز دنیا دانست و گفت: در این راستا باید توانمندی‌های هر بنگاه اقتصادی رصد شود و ایجاد تسهیلات به این بنگاه‌ها بر اساس دارایی‌های آنها نباشد، بلکه بر اساس توانمندی‌ها و پتانسیل‌های آنها باشد.

باقری یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در بازارهای بین‌المللی را ایجاد مقررات متحدالشکل دانست و گفت: این موضوع در سال ۲۰۱۳ نهایی شد ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌های بانکی، ایران نتوانست از این موضوع بهره‌مند شود. وی ادامه داد: این قبیل مقررات سبب شده تا با گسترش فضای دیجیتالی، عدم تقارن اطلاعاتی در بنگاه‌ها کاهش یابد و بالطبع بهبود در زمینه تامین صورت گیرد. باقری در ادامه عقود مختلف و متنوعی را برای تامین مالی بنگاه‌های فعال در حوزه زنجیره فولاد برشمرد و گفت: در این راستا تامین مالی خرید دین و تامین مالی بر اساس اوراق مرابحه از جمله دو شیوه مناسب برای تامین مالی بنگاه‌های فعال در این حوزه است. وی ادامه داد: در زمینه تامین مواد اولیه نیز باید توجه خاصی داشته باشیم. در این راستا بازار سرمایه ایران در حوزه تامین سرمایه در گردش حدود ۱۰درصد از کل تامین مالی را بر عهده دارد و بقیه در اختیار دیگر بخش‌هاست. باقری در ادامه با اظهار این مطلب که باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل بازار سرمایه توجه بیشتری شود، گفت: دو گام اساسی یعنی اوراق بهادار‌سازی و جمع‌سپاری به‌عنوان دو گزینه اصلی برای تامین مالی زنجیره است که می‌تواند کمک شایانی در تامین مالی داشته باشد که باید از بستر بازار سرمایه صورت گیرد.

 

منبع
روزنامه دنیای اقتصاد
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن