اخبار سککوک

تحولی بزرگ در نظام تامین مالی کشور

با ابلاغ شیوه‌نامه بانک مرکزی صورت گرفت؛

ابلاغ شیوه نامه تامین مالی زنجیره تولید از سوی بانک مرکزی آغازگر تحولی بزرگ در نظام تامین مالی کشور خواهد بود.

به گزارش سککوک و به نقل از خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، نسبت به ابلاغ شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» اقدام کرده است.

این اقدام بانک مرکزی می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بزرگ در نظام تامین مالی کشور شود و راه را برای توسعه و گسترش پلتفرم‌های تامین مالی همچون سککوک هموار کند که تحقق این امر می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر تولید و اقتصاد کشور داشته باشد، چراکه در تامین مالی زنجیره تولید، منابع مالی دقیقا در موضوع تولید استفاده می‌شود و خطر نکول تسهیلات را نیز به شدت کاهش می‌دهد..

از سوی دیگر وام‌های یارانه‌ای یا تزریق پول نقد برای تحریک تولید اثرات تورمی ناگواری را منجر می‌شوند که در روش تامین مالی زنجیره، با استفاده از اوراق و برات الکترونیک این مشکل برطرف شده است که علاوه بر خاصیت تورم‌زدایی، هزینه‌های جانبی واحد تولیدی را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

در این طرح سقف فردی اعتبار قابل اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ ۷۰ میلیون ریال و مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است. همچنین اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانک‌های عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان‌پذیر است و تراکنش‌های مالی دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.

سهام عدالت بر اساس ارزشیابی حداکثر ۶۰ درصد قیمت روز سهام مذکور و حساب‌های یارانه نقدی و معیشتی با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام‌های پرداخت شده قبلی، می‌تواند در زمره وثایق قابل قبول از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد.

صاحبان پایانه‌های فروش که اکثراً فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، می‌توانند ضمن عقد قرارداد با بانک‌های عامل از اسناد تجاری مانند «برات الکترونیک»، «اوراق گام» یا «اوراق اعتبارات اسنادی» به منظور تأمین زنجیره تولید خود استفاده کنند. به این واسطه، اوراق مزبور می‌تواند در زنجیره تولید به گردش افتد و در نهایت توسط بانک عامل متناسب با اقساطی که از مردم اخذ می‌شود، نقد گردد.

صدور کارت اعتباری موضوع این دستورالعمل در قالب دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری قابل اقدام است و موسسه اعتباری مکلف است گزارش نحوه اجرای شیوه‌نامه را به صورت ماهانه به بانک مرکزی ارائه نماید. بانک مرکزی تاکید کرده است که «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» در ۱۲ ماده و یک تبصره در جلسه مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ هیئت عامل بانک مرکزی به تصویب رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

اجرای طرح حداکثر تا دو هفته آینده

شهرزاد دانشمندی، مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی نیز درباره ابلاغ این شیوه‌نامه گفت: حسب مصوبات اقتصادی دولت مقرر شده است برای هم وطنان، کارت رفاهی صادر شود و در نهایت منابع حاصل از آن صرف تأمین مالی زنجیره تولید شود.

وی درباره بانک‌های عامل این طرح عنوان کرد: در حال حاضر پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» بانک‌های عامل این طرح محسوب می‌شوند و هم اکنون بانک ملی به طور مقدماتی طرح یاد شده را آغاز کرده است. البته حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند و امید است در آینده نزدیک دیگر بانک‌ها نیز برای این طرح معرفی شوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن